Angolul a kezdetektől

Két tanítási nyelvű osztályt indított a nyíregyházi Szent Imre Gimnázium

Új színnel gazdagodott a Szent Imre Gimnázium, Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Kollégium, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola oktatási palettája. Ez év szeptemberétől az általános iskola első osztályában két tanítási nyelvű képzést is indított az intézmény. Ennek apropóján kerestük meg Tormássiné Kapitány Ágotha intézményvezetőt, hogy a részletekről tájékoztassa az olvasóközönséget.

Ez az első két tanítási nyelvű iskolája a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegyének?

Nem. Debrecenben a Szent József Gimnáziumban már évekkel ezelőtt bevezették a két tanítási angol nyelvű képzést az általános iskola első osztályában. Mátészalkán a Széchenyi István Általános Iskolában pedig nagy múltra tekint a német nemzetiségi oktatás. Így a testvériskoláinktól támogatást, a tapasztalatok megosztásával segítséget kaptunk a képzés beindításával, szervezésével kapcsolatban.

Hogyan vetődött fel, hogy két tanítási nyelvű legyen az iskola?

A szülői igények, elképzelések találkoztak a Fenntartónk szándékával, aki arra törekszik, hogy intézményeiben a keresztény értékrend alapján magas szakmai színvonalon, a kor kihívásaira válaszolva folyjon a nevelő-oktató munka. Az idegen nyelv tudása iránti igény napjainkban alapvető elvárás, az élet bármely területén csak azok boldogulnak, akik a mindennapi életben szükséges nyelvismeret mellett, a magasabb szintű nyelvtudással rendelkezve elboldogulnak az idegen nyelvű szakirodalomban is. Ezt látva egyeztettünk a Fenntartónkkal, és indítottuk el a 2020/21-es tanévben a két tanítási nyelvű képzést az általános iskola első osztályában.

Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy iskolának, ha ilyen képzést szeretne beindítani?

Az alapvető feltétel, hogy az intézményben legyen olyan tanító néni, aki angol műveltségi terület végzettséggel rendelkezik. Felső tagozaton szükség van olyan szaktanárokra, akik angol szakos végzettséggel vagy nyelvvizsgával is rendelkeznek.

Miben tér el a két tanítási nyelvű képzés a normál általános iskolai képzéstől?

Már az első osztályban tanulják a célnyelvet heti négy órában a diákok, valamint a technika, rajz és az énekóra is angol nyelven zajlik.

Miért az angol nyelvet választották?

Azt tapasztaljuk, hogy a legkeresettebb nyelv az angol, azt a tendenciát figyelhetjük meg, hogy ma már alapelvárásnak tekinthető az angol nyelv tudása.

Szükséges-e a képzés megkezdéséhez az óvodai nyelvi alapozás?

Szakemberek vitatkoznak arról, hogy mikor érdemes, mikor lehet vagy mikor célszerű elkezdeni gyermekeink számára az idegen nyelv tanítását. Ebbe a dilemmába nem szeretnék bekapcsolódni. Saját véleményem azonban az, hogy az óvodában tanuljanak meg a gyerekek szépen beszélni magyarul. A kisiskoláskorban elkezdett szakszerű nyelvtanítással diákjaink a legmagasabb tudásszintre juthatnak el.  

Ön szerint az élménypedagógia mennyire tud majd érvényesülni ezeken az órákon?

Három hét után látogattunk el Molnár Katalin főigazgató asszonnyal az 1. a osztályba angol órára. Az órát vezető tanítónő Tóthné Kertes Anna nemcsak a kicsinyeket, de minket is elvarázsolt. A gyerekek olyan magabiztosan és élvezettel báboztak, énekeltek, rajzoltak, mozogtak, mintha nem csupán három hete járnának iskolába és tanulnák az angol nyelvet. Az angol órák diákjaink számára a kreativitás, a közösségben megélt élmények kifogyhatatlan lehetőségét biztosíthatják és – bízom abban -, hogy biztosítani is fogják.

Mik a távlati céljai a képzésnek?

A szülői igények figyelembe vételével, az iskolánkba jelentkezők számának növekedésével bővíteni tudjuk az első évfolyamban indítható két tanítási nyelvű osztályok számát. A két tanítási nyelvű képzéssel elérendő célnak azt fogalmaztuk meg, hogy a képzésben részt vevő diákok nyolcadik osztályra a középfokú nyelvvizsgához szükséges tudás birtokába jussanak. A gimnáziumban pedig lehetőségük nyíljon második idegen nyelv – német, francia, olasz – elsajátítására.

Végezetül egy aranyos elsős kislányt is megkérdeztünk, hogyan érzi magát az új két tanítási nyelvű osztályban, és hogyan esett a választásuk erre a képzésre?

“Már óvodás koromban is érdekelt az angol. Az iskolában még jobban megszerettem, mert sokat énekelünk, játszunk, bábozunk, mesét hallgatunk. Az érdekes, színes leckék a kedvenceim. Mindig izgatottan várom az új feladatokat.
Az angolban az is jó, hogy amikor a barátaimmal az udvaron énekeljük a dalokat, a többiek is szeretnék megtanulni tőlünk. 
Azért fontos angolul tanulni, mert jó lenne úgy beszélni, mint anyukám és apukám. Nagymamám járt is kint Angliában. Azt is szívesen kipróbálnám.”
(N.Eszterke)

Jövő szeptembertől ismét várja leendő diákjait az iskola, nem csak az említett új kéttannyelvi képzésre, hanem a már hagyományos nyolc-, és négyévfolyamos gimnáziumi képzéseire is.

Fotók és cikk: Rubóczkiné Kiss Hajnalka, Zagyva Klára, Tóthné Kertes Anna

%d blogger ezt szereti: