Kárpát-medencei Csillagozás

„2016/17 MEI”

Bekapcsolódtunk az egyházi iskolás betlehemezésbe

Képzelet és valóság” 2016 karácsonyán



A Szent Imre Katolikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola 3. b osztályos diákjainak betlehemes műsora

Tanítói pályafutásom kezdete óta minden évben készülünk a gyerekekkel betlehemes karácsonyi műsorral. A készülődés általában a Mikulás elmenetele után veszi kezdetét. Idén azonban már az őszi szünetben elkezdtem a ráhangolódást. Valami újat, valami különlegeset szerettem volna. S, ahogy az eddig előadott műsorok között, illetve az interneten a betlehemes műsorok között böngésztem, rátaláltam egy nem mindennapi forgatókönyvre: „Képzelet és valóság”. Már a cím is felkeltette érdeklődésemet. Kicsit hosszúnak bizonyult, de úgy éreztem, ez az. Megtaláltam.

A szünet után iskolába érkezvén a gyerekek lázasan kérdezgettek, hogy sikerült-e választanom? Ugye kezdjük! Három műsor forgatókönyvét vázoltam, s azt kértem, aludjunk rá egyet. Mindenki gondolja át, melyik lenne az, ami hozzá közel áll s szívesen vállalná. Otthon szülőkkel is beszélgessenek a műsorokról, s hogy milyen elképzeléseik vannak. Elérkezett a másnap. Egyhangú döntés született, így belefogtunk. A szerepek kiosztása nem volt egyszerű, de úgy érzem, mindenki szívvel, lélekkel dolgozott, hogy a maga karakterét a legjobban megmutassa. Egymást segítve, bátorítva ötleteket átadva haladtunk napról-napra egyre ügyesebben. Egy-egy váratlan betegség, hiányzás, egyet nem értő telefonhívás nehezítette munkánkat, de olyan összetartó kis csapattá formálódtunk, mely nem okozott gondot. Ha valaki hiányzott, rögtön akadt „beugró”! A nehezebben eljátszható feladatokon alakítottunk, így mindenki megelégedésére a mű összeállt.

Elérkezett az előadás napja. Reggeli telefonhívás után átszervezésre volt szükség, ugyanis a szereposztás szerinti Úr, aki egyben az írnokot is játszotta, lebetegedett. Kiesett egy pásztorunk, ill. egy királyunk is. Kétségbe esni nem volt idő, ugyanis problémamegoldó képességük rendkívül sokat fejlődött a gyermekeknek is, s rögtön akadt vállalkozó szellemű ügyes „beugró”.

Ezen a napon, december 20-án háromszor adtuk elő műsorunkat. A hagyományokhoz híven többcélú intézményünk, a Szent Imre Katolikus Gimnázium, Általános Iskola, Kollégium, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola óvodájában, majd a nyíregyházi Karitász által szervezett „Rászorulók karácsonyán” a Magyarok Nagyasszonya-társszékesegyházban, valamint az alsó tagozatos szülőknek és diákoknak intézményünk kápolnájában. A betlehemes minden helyszínen nagy sikert aratott. Majd december 21-én, az 5-12. évfolyam adventi rekollekcióján örvendeztettük meg diáktársainkat a betlehemessel. Erre az alkalomra a hagyományokhoz híven intézményünk nyugdíjas dolgozói is meghívást kapnak, így ők is meghatódtak szereplésünkön.

Miről is szólt karácsonyi történetünk? Egy korunkbeli kisfiú téli szünetéről, aki nem hiszi a karácsony misztériumát, nem tud szeretni, veszekszik testvérével, inkább lóg a plázavilágban, mintsem segítene otthon a karácsonyi készülődésben. Azonban az utcán járva megbotlik, s beveri fejét. Ekkor érkezik hozzá az Úr angyala, aki elrepíti Betlehembe. Ott eszmél rá a pásztorok, királyok társaságában, hogy régen ismerte őket, járt templomba, s milyen boldog volt Mária, József és a Kis Jézus láttán. Rádöbben, hogy mióta nem tud szeretni. Innentől kezdve megváltozik élete…

Giliga Istvánné

felkészítő tanító

A 3. osztályos kisdiákok örömmel, lelkesen készültek az előadásra. Mivel mindannyiójukat körülveszi a modern technika világa, a számítógép, a mobiltelefon, a fogyasztói társadalom, ezért könnyen át tudták élni, milyen veszélyforrások tudnak karácsonykor is elterelni minket az igazi lényegtől, a betlehemi kisded, Megváltónk megszületésétől, a szeretettől és az egymásra való odafigyeléstől. Gyermeki őszinteségüket egy-egy jelenet átélése, a betlehemi helyszínek, a pásztorjáték ismert szereplőinek jelképes és hiteles megjelenítése tükrözte. Az előadás különböző helyszínein készített fotókon is nyomon követhető beleélésük, arcuk átszellemültsége.

Igazi élményt szerezhettek a betlehemes játék nézői, mellyel ráhangolódhattak az ünnepre. A hagyományok szerint intézményünk óvodásait is megörvendeztetjük a betlehemes előadással. Azért is jelentős ez az évenkénti találkozás az alsó tagozatosok és óvodások között, mert az ovisok nagy része általános iskolánkban folytatja tanulmányait, így otthonosabban érzik magukat az első perctől az iskolában. Az előadást követően közös ebéden vesznek részt az óvodában, együtt beszélgetnek, játszanak. Az ovisokat természetesen az angyalka kedvessége, a három királyok palástja, koronája, a bölcső előtt térdeplő bundás pásztorok ragadták meg leginkább.

Még ugyanezen a napon a „Rászorulók karácsonyán” igazi, méltóságteljes templomi környezetben adhatták elő tanulóink a betlehemest. Az óvodai gyermekléptékű környezet után hirtelen minden megnőtt, a társszékesegyház magasba nyúló falai között csöppségüket érezték kisdiákjaink. De nem illetődtek meg, inkább a kis Jézussal együtt érezve, közelségébe húzódva élték meg a születés csodáját, a szeretet megszületését a szívben. A Karitász által meghívott vendégek, akik ezen alkalommal ajándékcsomagot szoktak kapni, nemcsak erre az anyagi támogatásra éheznek, hanem a jó szóra, a lelki táplálékra. Ezért is nagy dolog, hogy könnyet tudott fakasztani több vendégben a történet végén összeölelkező két testvér látványa.

Az alsó tagozatos kisdiákoknak és szüleiknek előadott betlehemes műsor értéke abban rejlik, hogy családi körben kaphattak az adventi teadélutánon egy csepp melegséget az elkövetkező ünnepből, még idejében megállásra, ráhangolódásra késztetett a darab üzenete. A szereplő diákok szüleit büszkeséggel töltötte el, milyen átéléssel, milyen odaadással és tehetséggel játszanak a gyermekek.

Az adventi rekollekció napján, december 21-én a szentmise előtt mutatták be a betlehemes játékot a 3. b osztályosok a felső tagozatos és gimnazista diáktársaknak. A betlehemeseket igazi vastaps jutalmazta az előadás végén. Egyik 12. évfolyamos diákunk úgy fogalmazott, eddigi szentimrés életének legmeghökkentőbb, figyelmet megragadó betlehemes játéka volt ez. Kiemelte a képi és zenei világ összhangját, különösen kifejező volt számára, hogy a mobiltelefonba mélyedt fiatal elszigeteltségét milyen kifejezően jelképezte a körülötte gyászkendőt öltő angyalok köre, a Képzelt riport „Madarak jönnek, madarak jönnek… kezdetű dalának zenei bejátszása, mely a magába forduló fiatal veszélyeztetettségére hívja fel a figyelmet. A belső hangokat, az isteni hívó szót elnémító fülessel szemben viszont milyen gyönyörűen kinyílik a világ a betlehemi pásztorok csillagkövetésében, egymásra figyelésében.

Szemelvények a szereplő 3. b osztályos gyerekek véleményéből:

Nagyon tetszett a játék. Én a jövőben is szeretnék ilyet csinálni, mert összehozza a csapatot. Próbáltam beleélni magam a szerepbe. Szerintem jó volt.” CSV

Nagyon jól éreztem magam a műsoron. Nagyon tetszett a szerepem.” (király) BB

Szerintem jó volt a karácsonyi műsor, jól összeállt a kép a végére. Szeretnék jövőre is szerepelni, jó lenne főszereplőkhöz tartozni!” (egy angyal) GL

Jó volt, izgalmas vicces részek mosolyt csaltak az arcokra. Nagyon tetszett.” RV

Élveztem. Nagyon jó volt, mert gyorsan meg lehetett tanulni a szerepeket. Csak az volt a baj, hogy a templomban, meg a kápolnában is elém állt Peti és csak egy-két fotót tudtak rólam csinálni.”

Én fiúként örültem, hogy ezt a szerepet kaptam. Szerintem a műsor jól sült el. Az tetszett benne, amikor a közönség nevetett.” TB

Nagyon szép volt és egy kicsit vicces is volt. A szerepek nagyon jók voltak. Lehetett érezni a szeretetet és hogy Betlehemben voltunk.” GP

Tetszett a műsor, mert vicces volt, de komoly is. Jövőre is szeretnék karácsonyi műsorozni.” MN

Jó volt! A próbák a ruhák és minden. Szívesen csinálom tovább!” RB

Összegezve betlehemes műsorunk tapasztalatait megállapíthatjuk, hogy a szereplő 3. osztályos kisdiákoknak élményt jelentett a műsor előadása, elsősorban a szereplés ténye, a műsor fogadtatása. Fontos volt számukra, hogy emelkedett, bensőséges hangulatú betlehemi jelenetek mellett a mindennapokhoz, a gyermekségükhöz kapcsolódó nevettető helyzeteket is láthattak a jelenetekben. Erre egyik konkrét példa, hogy a mobiltelefon függő főszereplő nem kap térerőt a korabeli Betlehemben, végül kénytelen a közvetlen kommunikációt, az embertársaira való odafigyelést választani.

A betlehemesek amellett, hogy tagóvodánkkal újra erősebbre fonták a kapcsolatot, közösségi szolgálatot is teljesítettek. Már kisgyermekkorban érdemes a szociális érzékenységet fejleszteni a diákokban, erre kiváló alkalom volt a „rászorulók karácsonyán” való szereplésük a Magyarok Nagyasszonya-társszékesegyházban, Nyíregyházán.

Az 5-12. évfolyamos diákoknak előadott betlehemes a befogadókban számos szimbólumot hívott elő, legidősebb diákjaink figyelmét is sikerült ébren tartani vele. Ismét beigazolódott, hogy az örökérvényű üzenetet modern formában is lehet közvetíteni, több jelképi réteg felfejtésével lehet értelmezni.

Kaszásné Tóth Judit

pályázati kapcsolattartó, koordinátor

 

vissza